Mariamu (links) met haar schoolgenoot Sarah en met Naomi van AJAM

Naomi werkt in Kenia voor onze partner AJAM als coördinator en maatschappelijk werker van het programma voor meisjes uit de Masai-gemeenschap. Onze meisjes maken deel uit van dit programma. Naomi bezoekt ze regelmatig op school of thuis in schoolvakanties, of ze zien elkaar op het kantoor van AJAM. Hoe dan ook, Naomi heeft nauw contact met onze meisjes.

Naomi sprak met Mariamu. Een meisje van 16 dat dankzij Kamaria naar school onderwijs kan volgen.

Mariamu is een Masai-meisje van 16 jaar oud en start in januari in de eindexamenklas van de middelbare school. Ze is heel dankbaar dat zij via Stichting Kamaria naar school de kans heeft gekregen om onderwijs te kunnen volgen en daarmee haar toekomstperspectief in een ander daglicht heeft weten te stellen. Een toekomst waarin zij niet al op jonge leeftijd uitgehuwelijkt wordt bijvoorbeeld.

Mariamu is een sterke jonge vrouw vol goede hoop en ze is heel moedig in het onder ogen zien van de moeilijkheden in haar leven. Zij is de jongste uit een gezin van zeven kinderen: ze heeft vijf zussen en één broer. Nadat haar moeder op jonge leeftijd overleed, redde haar oma, de moeder van haar moeder, haar en ging voor haar zorgen. Ze had veel geluk, want haar oudere zussen werden in een huwelijk gedwongen en moesten de beproeving van vrouwelijk geslachtsbesnijdenis ondergaan. Mariamu bleef dit alles bespaard.

“De strijd die meisjes van mijn leeftijd elke dag doormaken, zorgt ervoor dat ik nog harder mijn best doe op school.”

Mariamu

Schoolgenoot Sarah, Mariamu en Naomi van AJAM

De afgelopen drie jaar is Mariamu op school een zeer gedisciplineerd en hardwerkend meisje geweest, met als resultaat dat zij een van de beste uit haar klas is. Haar docenten zijn trots op haar altijd positieve werkinstelling en moedigen haar zoveel mogelijk aan om alles uit haar opleiding te halen, zodat ze haar droom kan verwezenlijken om ingenieur te worden. Ook hoopt ze ooit haar eigen stichting te hebben zoals Kamaria naar school om andere meisjes ook een soortgelijke kans te geven zoals zij gekregen heeft.

Mariamu: “Ik voel me erg verdrietig elke keer als ik jonge meisjes, van dezelfde leeftijd als ik, hun baby’s en liters water op hun rug zie dragen. De strijd die ze elke dag doormaken, zorgt ervoor dat ik nog harder mijn best doe op school. Zodat ik op een dag zoveel mogelijk meisjes kan bevrijden van de schadelijke en achtergestelde tradities in onze cultuur.

Terwijl ik met Mariamu door het veld wandel, kijkt ze me verdrietig aan en zegt: “Naomi, is er een manier waarop we kunnen samenwerken om mijn gemeenschap te veranderen? Ik voel me erg verdrietig dat de mannen denken dat we goederen zijn die geruild kunnen worden voor koeien en geiten! Het doet pijn en breekt mijn hart!” Mariamu stopt omdat ze haar tranen niet kan bedwingen…

Mariamu hoedt samen met haar oma de schapen

“Ik voel me erg verdrietig dat de mannen denken dat we goederen zijn die geruild kunnen worden voor koeien en geiten! Het doet pijn en breekt mijn hart!”

Mariamu

Vanaf het moment dat Mariamu naar de 1e klas ging heeft ze veel inzet en discipline getoond. Dit schooljaar deed ze het ook heel goed, ondanks dat ze ziek was en last had van haar maaginfectie waarvoor zij nog steeds wordt behandeld. Haar oma is Kamaria naar school erg dankbaar en ze denkt er altijd aan ons (red. AJAM) te vragen diegenen die de dromen van haar kleindochter waarmaken, te bedanken.

Hun angst is nu wat er gebeurt als Mariamu de middelbare school heeft afgerond. Ook omdat haar oma steeds zwakker en ouder wordt. Mariamu is ondanks de angst ook vol goede hoop dat er een manier voor haar gevonden wordt zodat zij ook naar de universiteit of hogeschool kan gaan. Ze is er van overtuigd dat ze haar examens in klas 4 met klinkende cijfers zal behalen om zo toegelaten kunnen worden tot de beste universiteiten of hogescholen. Fantastisch om te zien hoe gedreven zij is.

Mariamu op school

Terwijl we onze meisjes hier bij AJAM blijven aanmoedigen, willen we ook Judith, Cristel en alle donateurs van Kamaria naar school met heel ons hart bedanken. Jullie maken het werk voor de Masai-meisjes mogelijk. Dankjewel voor de stappen die onze meisjes tot nu toe hebben kunnen zetten. We hopen en bidden voor een betere toekomst voor deze meisjes en velen meer.

Yours sincerely,

Naomi from AJAM and Mariamu