Dit zijn wij

Stichting Kamaria naar school zorgt ervoor dat tienermeisjes in Kenia onderwijs kunnen volgen

Ons bestuur en team bestaat uit drie vrijwilligers.

Judith Roeleveld

Voorzitter & oprichter
Locatiemanager in de kinderopvang

“Wat ik zo mooi vind aan Kamaria naar school, is dat we onze meisjes de mogelijkheid geven zichzelf te ontwikkelen. Wij zorgen voor de middelen, zij doen het werk. Ze nemen zo de leiding over hun eigen leven én krijgen de kans dit later door te geven aan hun kinderen. Het effect is zoveel groter dan dat ene meisje alleen. Mijn werk voor Kamaria doe ik met liefde. Zo hoop ik in het klein bij te dragen aan een betere wereld. Light up the world with love.”

Vacature

Secretaris

In deze vrijwillige functie werk je samen met voorzitter Judith, penningmeester Cristel en onze vrijwilliger Jennemieke.

Je treedt toe tot het bestuur van Kamaria naar school. Drie keer per jaar hebben we een bestuursvergadering waarin we onze plannen bespreken en spijkers met koppen slaan.

Je notuleert en werkt het uit, je beantwoordt mails en verwerkt post en ander papierwerk.

Daarnaast zet jij je in om fondsen te werven: brainstormen, mensen binnen en buiten je netwerk benaderen, zelf acties opzetten.

Kortom, bij Kamaria zet jij je talenten in en draag je bij aan een betere wereld!

Heb je vragen of interesse om onze nieuwe secretaris te worden, mail dan naar Judith Roeleveld via info@kamarianaarschool.nl

Cristel Weber

Penningmeester
Projectmedewerker in de financiële sector

“Bij mijn bezoek aan verschillende projecten in Kenia heb ik gezien hoe onderwijs het verschil kan maken, zeker voor meisjes. Helaas leerde ik daar ook dat onderwijs niet voor alle meisjes bereikbaar is. Uithuwelijking en uitbuiting liggen dan op de loer. Onvoorstelbaar. En dat terwijl wij met een relatief kleine bijdrage de wereld voor een meisje kunnen veranderen. Daar wil ik me graag voor inzetten. Om zoveel mogelijk meisjes naar school te helpen. En daarmee de wereld een beetje te veranderen.”

Want onderwijs maakt een wereld van verschil!

Hoe het begon

Het begon allemaal toen Judith en Cristel in september 2016 als vrijwillig reporter verschillende projecten in Kenia bezochten. Judith ontmoette daar toevalligerwijze het Masai-meisje Grace, dat zij Kamaria noemde. Zij maakte kenbaar dat ze uitgehuwelijkt zou worden door haar vader én dat zij naar school wilde. Judith meldde dit aan hulporganisatie AJAM. Zij stelden een actieplan op om het huwelijk te voorkomen en toestemming te krijgen om haar naar school te laten gaan. Judith en Cristel besloten voor haar schoolgeld te zorgen.

De oprichting

Terug in Nederland vertelden we het verhaal van Kamaria. Dat raakte mensen. Ze wilden iets doen. Dankzij hun diverse donaties en andere activiteiten, en vaste sponsoren was het schoolgeld van Grace én haar zusje Margaret binnen een paar maanden bijeen. Dit maakte dat Judith dacht: “Dan kunnen we wel nog meer meisjes helpen.” Ze maakte haar plannen voor het oprichten van een stichting bekend en Cristel en Margreet (onze eerste secretaris) sloten zich aan. Op 9 februari 2018 was de oprichting officieel een feit.

De naam ‘Kamaria’

Wij zeggen Ka-ma-ri-a.  Het is een Afrikaanse naam uit het Swahili en betekent ‘zoals het licht van de maan’. Grace kwam voor zichzelf op, toen Judith haar in de donkere hut van haar familie ontmoette. Ze was zoals het maanlicht in een donkere nacht. Het leek ons mooi juist die naam te gebruiken voor onze stichting, omdat het gaat om meisjes die gezien mogen worden.

Lees ook deze blog en kom meer te weten over het verhaal achter Kamaria

Each time a woman stands up for herself, without knowing it possibly, without claiming it, she stands up for all women.
Maya Angelou