Op de eerste dag van oktober hadden we onze bestuursvergadering. Cristel, Margreet en ik. Daar maakten we de balans op, met als belangrijkste vraag: hoeveel meisjes kunnen er vanaf januari 2019 naar school? We kwamen tot de conclusie dat er in elk geval twee nieuwe meisjes kunnen starten: de vierde en de vijfde! Father Shirima van onze samenwerkingspartner AJAM was net als wij ook ontzettend blij met het nieuws. Hij schreef:

“Thank you so much for the good news of adding in our number two more girls for 2019. It gives us a great joy.”

Nog een meisje naar school?

“Hoeveel hebben we dan nog nodig om een zesde meisje te laten starten?”, was mijn vraag aan penningmeester Cristel. Na even rekenen was ze eruit. “Voor een zesde meisje is nog € 850 nodig.” Dat vond ik relatief weinig als je bedenkt dat onderwijs een wereld van verschil voor haar maakt. “Het zou toch moeten kunnen om dit nog bij elkaar te verzamelen”, dacht ik. Het gaat me aan het hart. Dat zul je begrijpen.

Met 85 mensen maakten we het verschil

Toen heb ik ’s zitten rekenen. Ik dacht: “Als ik voor 1 november a.s. 85 mensen vind, die ieder een tientje willen doneren, dan is het zo klaar als een klontje. Dan kan zij ook naar school! Dat zou fantastisch zijn.” Ik werd al blij van die gedachte!

Tientje voor een toekomst

Zo bedachten we de actie ‘Tientje voor een toekomst.” Via onze nieuwsbrief en via Facebook vertelden we mensen ervan. We waren enorm verrast over hoe snel mensen tot actie over gingen. Binnen 9 dagen hadden we €850 binnen. Voldoende middelen om het zesde meisje te kunnen laten starten. En dat op Wereldmeisjesdag! Ik kan je zeggen, ik sprong een gat in de lucht. Nog een meisje dat een betere toekomst tegemoet gaat!

En eerlijk gezegd ben ik ook heel trots dat we dit kunnen en mogen doen.

Drie nieuwe meisjes

Wie de drie nieuwe meisjes zijn, weten we nog niet. Father Shirima van onze lokale samenwerkingspartner is al op zoek naar de drie meisjes die onze hulp het hardste nodig hebben. We hebben hem natuurlijk gelijk het goede nieuws laten weten. Father Shirima: “It is indeed great news now that a sixth girl can be included.”

Bij deze wil ik alle mensen die een steentje hebben bijgedragen super bedanken!

Hoe gaat het nu in z’n werk?

• Contact met de gemeenschap: AJAM kijkt wie onze hulp kunnen gebruiken.
  • In gesprek: AJAM gaat in gesprek met de vader of andere mannelijke familieleden, en de stamoudsten om toestemming te krijgen de meisjes naar school te laten gaan.
  • Op zoek naar een school: AJAM zoekt een geschikte boarding school en regelt alle zaken.
  • Schoolgeld: Kamaria zorgt voor de financiële middelen om het schoolgeld te betalen.
  • Verantwoording: AJAM geeft z’n verantwoording in een gedetailleerd financieel verslag en houdt ons met brieven en foto’s op de hoogte van hoe het met de meisjes gaat.

Hannah, Margaret en Grace op bezoek in hun dorp tijdens een schoolvakantie.

Update per mail

Misschien vind je het wel heel leuk en fijn om af en toe iets van ons te horen. Om zo op de hoogte te blijven van ons werk en onze meisjes. Hoe doen ze het op school, wat vinden ze ervan, wie zijn ze? We kunnen je ±7x een update sturen als je je aanmeldt via deze knop: